Skip to content

What, no show in parliament today, Najib?

October 13, 2008

It’s the debate on the 2009 Budget and the new Finance Minister didn’t even bother to show up.

Says a lot about his responsibility and attitude towards the welfare of the rakyat and country, doesn’t it?

How on earth is he going to help us avert the inevitable global financial and economic meltdown that’s going to devastate us soon?

i hope Najib will not be as ‘tak kisah’ (indifferent) towards his national duties as he is now when he finally assumes the premiership from Abdullah Badawi. God help us.

Malaysiakini has the story …

Anwar calls for a fresh budget

Beh Lih Yi | Oct 13, 08 12:04pm
Opposition Leader Anwar Ibrahim today called upon newly-minted Finance Minister Najib Abdul Razak to table a new budget in the wake of the ongoing global financial crisis.

MCPX

The PKR supremo said members of parliament cannot debate an “outdated budget” which was presented more than a month ago.

anwar ibrahim parliament pc on budget and najib 131008 04The budget was presented on Aug 29 by Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi, who was also the finance minister then. The portfolio was then handed over to his deputy on Sept 17.

Last week, Abdullah also said that he would be stepping down next March to allow Najib to take over as prime minister.

Anwar’s budget speech today was his first as opposition leader. He was also a finance minister before his sacking from the government in 1998.

Debate on history or budget?

Debating on the budget this morning, Anwar questioned at the beginning of his speech if MPs should continue with the debate since the statistics cited in the budget had become “unrealistic” as a result of the latest global economic situation.

Citing the example of the fiscal deficit estimated at 4.8 percent for this year, he said the figure would balloon higher with the worldwide economic woes.

anwar ibrahim parliament pc on budget and najib 131008 01“If (Najib) is a real finance minister who is concerned (on the current situation), he should table a new budget,” said the Permatang Pauh MP.

“Are we going to debate on history or budget?” he questioned further, adding that at least a revised budget should be tabled if not a fresh budget.

He also criticised Najib for allegedly being more preoccupied with approving projects worth billions of ringgit without tender instead of concentrating on efforts to tackle the economic situation in the country.

Among the projects, he claimed, were the RM11.3 billion high-speech broadband project, the controversial Maybank-PT Bank Internasional Indonesia (BII) deal and the purchase of 12 helicopters worth RM1.5 billion from Eurocopter.

Anwar then sought Deputy Speaker Wan Junaidi Tuanku Jaffar’s advice whether he should continue with the debate or adjourn the proceedings pending a new budget to be tabled.

However, the deputy speaker asked Anwar to continue and advised the latter that he (Anwar) could read out the opposition’s alternative budget in the House if he wished to do so.

“Thanks for your confidence in us. We will table a new budget hopefully in a very short time (when Pakatan Rakyat takes over),” quipped the opposition leader.

During his speech, Anwar did not outline any specific budget measures from the opposition alliance which he leads.

‘Not even a single ghost is here!’

Pushing for a new budget to be tabled, Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timor) joined in the fray by citing the parliamentary standing orders to ask the current debate on the budget to be adjourned until the new budget is presented to the House.

anwar ibrahim parliament pc on budget and najib 131008 02The veteran politician also lambasted the conspicuous absence of any government leader from the finance ministry in the House to explain why a fresh budget should not be tabled.

“Why the total silence from the frontbench? Not even a single ghost is here!” said Lim in his trademark fiery tone, adding that should Parliament continue with the debate, it would be a laughing stock in the eyes of the world.

It is learnt that Najib was present in the Parliament building this morning but did not come into the Chambers. Second Finance Minister Nor Mohamed Yakcop meanwhile left the Chambers after answering a question during the oral question session earlier.

Nevertheless, the call for the proceedings to be adjourned was overruled by the deputy speaker. The debate continued in the afternoon with Anwar’s speech.

anwar ibrahim parliament pc on budget and najib 131008 03At a press conference at the Parliament lobby later, Anwar was asked to comment on premier Abdullah’s statement today that the country had not slipped into recession yet and could weather the global economic storm.

“My concern is that they are still in a state of denial,” the opposition leader told reporters.

To another question, he said he “saw no reason why any responsible MP could support such as irresponsible budget.”

Pressed on the question of whether he would table a no-confidence motion against Abdullah, Anwar answered: “For now, our focus in on the economy.”

Eight days have been allocated for the MPs to debate on the budget, to be followed by the reply from each ministry on points raised by the parliamentarians.

From → Malaysia Upclose

4 Comments
  1. Melayu Jati permalink

    When Najib and his BN goons talk about the fundamentals and economy are okay they are talking about themselves being okay. Who cares about the rest of us? Being jobless, cashless and hungry is not going to be them. They have stolen enough of the rakyat’s wealth and money to last for generations.

    The rakyat has to wake up and not be compliant. Together we can throw all these goons out by staying united and use our voice and votes effectively.

    They can try to pitch race against race but if the rakyat can see through their lies and manipulation that will be the first step towards getting power back in the hands of the rakyat.

    Spread the word and tell your family members how we have been lied to and made use of.

    Their stealing will stop once we get them out of office and then it will be time to recover our money and put them in jail.

    Power to the rakyat!

  2. Rosmah Bakal Perdana Menteri Malaysia? (Bahagian 3): Sanggup Bunuh Untuk Lepaskan Diri

    Dalam bahagian ini, kami mengupas isu hangat pembunuhan gadis Mongolia Altantuya Sharibuu dan pengbabitan terus Najib Tun Razak dan isteri durjananya Rosmah. Pendedahan ini semata-mata mendidik ahli UMNO dan rakyat Malaysia tentang betapa kotornya pasangan suami isteri yang barangkali bakal mengambil alih tampuk pemerintahan negara tidak beberapa lama lagi. Moga-moga ia akan menginsafkan kita semua supaya berwaspada terhadapa gandingan Najib-Rosmah ini dan memantau gerak-geri mereka selepas jawatan Perdana Menteri disandang hasil taktik tikam belakangnya terhadap Abdullah Badawi, yang walau banyak cacat-celanya sebagai pemimpin, tidak langsung menampakkan perangai rakus ala-Najib.

    Bagi yang mendapat info dari SB dan mereka-mereka yang dekat dengan individu-individu berkaitan, tidak syak lagi bahawa Najib-Rosmah memang mengenali Altantuya dan memang terlibat dalam pembunuhan wanita itu. Ceritanya cukup dramatis dan layak dijadikan skrip untuk sebuah filem Oscar.

    Segala-galanya bermula sekali lagi dengan amalan korupsi Najib. Skandal kapal selam buatan Perancis SSK Scorpene wujud semata-mata kerana sebuah klien Perancis untuk firma guaman Rosmah. (Pelik bin ajaib, firma guaman Rosmah ini hanya mempunyai satu klien Perancis itu sahaja!) Dalam rundingan kontrak ini, Razak Bagindalah yang menjadi broker Najib, sepertimana yang lama dia lakukan selama bertahun-tahun sebelum ini. Untuk menggelapkan duit rakyat, komisen perjanjian Kementerian Pertahanan-SSK Scorpene ini serta wang haram Najib-Rosmah diberi terus kepada Razak Baginda yang ‘menyimpan’ wang itu untuk Najib-Rosmah, agar salahlaku Najib ini lebih sukar dikesan Kerajaan atau BPR.

    Tapi dalam proses perundingan untuk kontrak SSK Scorpene ini muncul seorang wanita Mongolia bernama Altantuya yang dikenalkan oleh Najib kepada Razak untuk membantunya kerana fasih berbahasa Perancis. Tapi Altantuya tidaklah sebodoh mana yang disangka Najib: dia sedar bahawa rundingan untuk SSK Scorpene ini sebenarnya berbau rasuah, dan dia juga tahu bahawa jika dibongkarkan kepada umum, nescaya hancurlah karier politik Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

    Apa tidaknya, rahsia kelamin Najib pun mampu dibongkarkan Altantuya yang beberapa kali meniduri Najib, lelaki yang terkenal gila seks dan skandal.

    Maka berbekalkan keyakinan, Altantuya pun mula meminta semacam ‘wang perlindungan’ dari Najib, melalui Razak Baginda, untuk menyimpan rahsia-rahsia Najib. Razak yang sudah sekian lama tidak tahan dengan Altantuya pun memohon Najib melakukan ‘sesuatu’. Dengan rangkaian kenalan polis dan tenteranya itu, Najib pun mengizinkan Razak Baginda melakukan apa yang perlu untuk ‘menutup mulut’ Altantuya sekaligus! Walaupun kami tidak mengatakan bahawa Najib sendiri yang membunuh Altantuya, tetapi hakikatnya Najib benar-benar mahukan masalah Altantuya ini diselesaikan segera dengan apa cara sekalipun, dan pembunuhan ngeri Altantuya ini dilakukan atas restu Najib sendiri.

    Tapi Najib mana mampu bergerak tanpa isteri durjananya. Tiada suatu kisah pun yang lengkap tanpa pendedahan pengbabitan si durjana Rosmah itu. Tentunya anda ingat kes kenyataan bersumpah penyiasat persendirian P. Balasubramaniam yang juga bekas anggota SB di khalayak ramai didampingi Anwar Ibrahim, bahawa Najib memang mengenali Altantuya cukup rapat sekali. Tapi keesokannya Bala menarik balik kenyataannya dan terus melarikan diri dari negara ini dan kini bersembunyi di Kolkata.

    Hai, takkan lah tarik balik terus lari jika tiada ‘arahan’ yang dikeluarkan atau takut nyawanya diancam. Dan mana mampu Anwar Ibrahim itu mengancam nyawa Bala pun! Yang sebenar-benarnya, Rosmah sendiri yang memberi wang RM500 ribu kepada Bala pada hari itu untuk dia menarik balik kenyataan bersumpahnya itu dan cabut keluar negara; jika dia sekali-kali pulang tanpa izin Rosmah nescaya akan ada peluru menantinya.

    Begitulah kisah Altantuya dan penglibatan Najib-Rosmah ini. Gandingan inikah yang akan memimpin Melayu dan Malaysia? Sedih aku dibuatnya!

  3. Malaysia 64 permalink

    Najis tak datang parlimen sebab dia dgn Ros mah hi tengah beli undi dari bahagian UMNO utk cukup undi bagi Najis jadi PM.

  4. Mukhriz Lantang Biadap, Bodoh Macam George W Bush ~ Malaysiakini

    Dalam wawancara bersama akhbar The Star yang dipaparkan hari ini, Datuk Mukhriz Mahathir mengeluarkan beberapa kenyataan yang tampak agak janggal. Barangkali sungguhpun menjadi anak Tun Dr Mahathir, Mukhriz belum cukup ilmu politik kerana sesetengah keterangan dan jawapannya menonjolkan seorang yang kurang matang dalam pemikiran dan rumusan terhadap sesuatu fenomena mudah, inikan kebijakan politik mahupun intelek untuk memimpin pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.
    Pertama sekali, Mukhriz menyatakan bahawa orang yang memberi wang atas namanya sebenarnya bukan ejennya, cuma orang yang mahu memburuk-burukkan namanya. Masya Allah, kamu ingat bodoh sangatkah kita ni Mukhriz? Di Ipoh Timur di mana Khir Toyo berjaya mendapat pencalonan KP Malaysia, Tun Amar (adik kepada Tun Faisal, antara penyokong Mukhriz yang kalah di Putrajaya kepada Dato’ Zaki Zahid) telah memberi ‘peluru’ kepada para perwakilan, tetapi malang buat Mukhriz, peluru Khir lebih hebat.
    Dan di Tanah Merah, ejen utama Mukhriz, Sazmi Miah berbuat sepertimana Tun Amar di Ipoh Timur dan berjaya mendapatkan pencalonan untuk Mukhriz. Mukhriz adalah anak Mahathir, darah daging Mahathir, dibesarkan oleh Mahathir, dan ramai memberi sokongan kepadanya pun sebab Mahathir. Dan Mahathir inilah bapa kepada politik wang UMNO. Manakan logik Mukhriz ini bersih?
    Yang peliknya, Mukhriz berani mencabar sesiapa sahaja membuktikan bahawa dia ada terlibat dengan politik wang dan jika terbukti beliau akan menarik diri. Wah, lantang sungguh. Tapi lantang yang angkuh dan biadap. Umum mengetahui politik wang memang wujud dalam parti UMNO, tetapi memang amat sukar membuktikannya kerana calon akan menggunakan proksi atau ejen untuk menghulurkan rasuah kepada para perwakilan. Maka sebab itulah Mukhriz berani berkata sebegitu. Yang selamat dia berani lah, isu yang ada risiko sedikit kepadanya, Mukhriz tidak berani – debat pun tak berani! Slogan Mukhriz wajar diubah dari Berani Berubah kepada Berani Bertempat.
    Kenyataan janggal kedua dalam wawancara adalah apabila Mukhriz berkata bahawa jika beliau kalah di Mac nanti, maka suara akar umbi tidak akan tercapai kerana “jelas sekali akar umbi memang nakkan saya, ”. Mentang-mentang mendahului pencalonan, Mukhriz sudah cukup bongkak. Kini Khairy sudah 52 pencalonan, dan Khir Toyo 62 pencalonan, adakah bagi Mukhriz lebih seratus bahagian yang tidak mencalonkannya bukan merupakan ‘akar umbi’? Mengapa Mukhriz begitu sombong cuba mengatakan beliaulah suara sebenar akar umbi?
    Dan jika pun orang yang mendahului pencalonan itu adalah suara sebenar akar umbi, Mukhriz sendiri mengakui bahawa ada orang yang memberi rasuah atas namanya. Jadi sudah pasti kalau pun orang-orang tersebut bukan ejen Mukhriz – yang memang kita tak percaya – keputusan para perwakilan di peringkat Bahagian sudah dicacatkan dengan politik wang atas nama Mukhriz Mahathir. Jadi, apa maksud kau Mukhriz?
    Mukhriz perlu banyak belajar lagi. Sudah lah SPM dulu Gred 3, hujah dan pemikirannya seakan-akan budak sekolah. Hujah yang tak konsisten, yang tidak masuk akal dan tidak selari antara satu sama lain wajar merisaukan para perwakilan. Ketua Pemuda UMNO sekarang ini perlu hebat dan bijak, bukan yang penakut dan kelam kabut. Tapi bagi kami seronok pula baca wawancara Mukhriz ini – macam seronok tengok George W Bush sebab kelakar.
    Tempoh hari, Mukhriz ada ditanya soalan “Apakah pencapaian anda yang boleh dibanggakan?” Jawapannya, “Saya ada kilang fiber optik; semua fiber optik di Malaysia ini kilang saya punya”. Sudah la jawapan itu tidak ada kena mengena dengan perjuangan politik Pemuda, jawapan Mukhriz itu juga ‘mengkantoikan’ dirinya sendiri. Sebab bapak kau PM dulu la kau dapat monopoli bisnes macam tu! Kah kah kah.

    sumber – http://raksasabn.blogspot.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: